Marseille, sydens hipsterstad?

iTotaldigitale virksomheder som ’Digitick’, ’docTrack’ eller ’Voyageprivé’, succeshistorier fra modeverdenen med mærker som ’Le Temps des cerises’, ’Kaporal’ eller ’American Vintage’, restauranter, der skaber buzz over alt i Frankrig, indretningsbutikker …

Skulle Marseille – der nu er blevet genforenet med havet, ligesom det er sket med Paris og Seinen – være på vej til at blive Middelhavets hotspot for hipsters og andre bobos?

Le Vieux Port
FOTO: Le Vieux Port, Marseille – KILDE: DK-France

Det er rigtigt, at der med de nye tilflyttere er sket en sociologisk fornyelse af byen. I midtbyen finder man nu en ung befolkning, der kommer fra den højere middelklasse, som har genindtaget midtbyen, som blander sig med immigranterne, og som har andre forventninger til byen, særligt hvad angår kulturelle tilbud”, analyserer forsker Boris Petric.

Men her stopper sammenligningen, for modsat Paris har Marseille udviklet sig ud fra den amerikanske model med et stort bourgeoisie, der er flyttet fra centrum mod periferiens parcelhuskvarterer.

Marseille er ikke Paris-sur-Mer! (Paris ved havet)”, understreger Arnauld Lutin. ”I Marseille har bymidten brug for en gennemgribende byfornyelse, en totalrenovering, og borgmesteren og byrådet har bedt den franske stat om støtte. Man må ikke glemme, at indsatsen i dag udspiller sig på metropolniveau. Vi ved også nu, at vi kan skabe forandring, hvis erhvervslivet inddrages som partner i de enkelte projekter”, fastslår lederen af centret for unge iværksættere.

”Marseille er en by under forvandling, en rå diamant, der ikke efterlader nogen upåvirket. Nogle mennesker har dog svært ved at forstå byens kulturelle særpræg, men når man lever i Marseille, lærer man at aflæse byen. Det er en by, man skal gøre sig fortjent til”, vurderer Boris Petric.

Marseille, hvis rival længe har været bourgeoisiets Aix-en-Provence, tiltrækker i dag i stor stil studerende, der læser i Aix, men som i stigende grad vælger at bo i Marseille. Mon et tegn!?

”Marseille er som en rå diamant, der år for år bliver stadig mere poleret!”

—————-

KILDE: Indlæg v/DK-France, oversat og inspireret af artiklen: Marseille, hypsterland du syd?  – udgivet i magasinet: 360º nr. 6, juni 2016

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.